پر شده آسمان زندگی معرفی نردبان پیامبر

پر شده: آسمان زندگی معرفی نردبان پیامبر مهربانی معرفی کتاب نردبان آسمان

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری آخرین اثر استاد محمدرضا شجریان راز مانا

به گزارش شرق، «طریق عشق» گرچه تازه نیست، ولی بلافاصله بعد از عرضه در صدر پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در سال ١٣٩٥ قرار گرفت. اوضاع فروش را می توان در خیلی از

آخرین اثر استاد محمدرضا شجریان راز مانا

آخرین اثر استاد محمدرضا شجریان راز مانا

عبارات مهم : آلبوم

به گزارش شرق، «طریق عشق» گرچه تازه نیست، ولی بلافاصله بعد از عرضه در صدر پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در سال ١٣٩٥ قرار گرفت. اوضاع فروش را می توان در خیلی از شرایط خاص نیز دنبال کرد، ولی بی انصافی است که گمان کنیم تنها اوضاع امروز استاد محمدرضا شجریان علت مهم فروش بالای این آلبوم است.

آخرین اثر استاد محمدرضا شجریان راز مانا

با یک نگاه اجمالی به آثاری که در این ٣٧ سال از استاد شجریان انتشار یافته است درمی یابیم که «طریق عشق» نیز در میانگین آثار سلفی استاد جای دارد. با یک نگاه زیباشناسانه به این اثر، پرده از گوشه ای از زوایای هنری آن دوره از فعالیت درخشان گروه عارف برداشته می شود. آری، بدون اغراق با یک شاهکار هنری دیگر روبه رو هستیم. چرا؟

پیش درآمد

«گل نوش»، پیش درآمد افشاری است ساخته پرویز مشکاتیان که در چارچوب همیشگی آثار شجریان در ابتدای آلبوم شنیده می شود. «گل نوش» با ریتم شش ضربی سنگین (شش چهارم) شروع می شود و در ابتدا اشاره ای به گوشه «درآمد» و «جامه دران» افشاری دارد. جواب سازها روایتی نو از این دستگاه دارند؛ دستگاهی نسبتا مهجور که در گذشته کمتر خواننده یا موزیک سازی به آن رجوع می کرد و این کار را سخت می کند.

به گزارش شرق، «طریق عشق» گرچه تازه نیست، ولی بلافاصله بعد از عرضه در صدر پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در سال ١٣٩٥ قرار گرفت. اوضاع فروش را می توان در خیلی از

البته نبوغ نوازندگان گروه عارف، این گره را باز می کند. «گل نوش»، در عین سادگی، کار خود را به خوبی انجام می دهد و حال وهوای افشاری را در ذهن شنونده ایجاد می کند. ولی لحظه غافلگیری اثر، زمانِ شروع آواز افشاری است که استاد می خواند. بعد از پیش درآمد و تک نوازی سنتورِ مشکاتیان در درآمد افشاری، به ناگه صدای استاد شنیده می شود که با اکتاو اوج درآمد افشاری می خواند. یک لحظه شنونده شک می کند که آیا واقعا درآمد است یا از گوشه «قرایی» یا «عراق» شروع شده است هست. ولی بعد از اتمام تحریرها، شعر وظیفه را روشن می کند:

چو دست بر سر زلفش زنم به تاب رود/ ور آشتی طلبم با سر عتاب رود (حافظ)

در نظر داشته باشیم که با یک اجرای زنده مواجه هستیم. اصولا شروع یک آواز، آن هم افشاری، با بالاترین جای صدای یک خواننده در یک کنسرت نشان از چه دارد؟ این تبحر شهریار آواز کشور عزیزمان ایران هست. پیگیری آثار شجریان نشان می دهد که صحنه برایش جایگاهی خاص دارد. همواره آنچه در توان دارد در کنسرت ها به نمایش می گذارد. انگار صحنه مفهومی دیگر دارد. «علی جهاندار»، از نشان داران مکتب استاد شجریان، می گوید: «استاد تمام کوچه بعد کوچه های مسیر ردیف آوازی کشور عزیزمان ایران را با فرعی ها و حتی پلاک قطعات می شناسد و…».

آخرین اثر استاد محمدرضا شجریان راز مانا

در انتهای آواز با یک تردستی، صدا از اوج به بم فرود می کند، ولی هنوز در درآمد افشاری هستیم. این اتفاق تنها با سه تحریر رخ می دهد.

پس از آن بلافاصله چهارمضراب «دل انگیز» ساخته مشکاتیان با ضرب شش هشتم نواخته می شود. به نظر می رسد که این قطعه در استودیو ضبط و بعدا به آلبوم اضافه شده است باشد و بین دو قطعه آوازی سنتور و تار گنجانده شده است هست. آواز افشاری این بار با ساز داریوش پیرنیاکان با ورود به گوشه حصار ادامه پیدا می کند.

به گزارش شرق، «طریق عشق» گرچه تازه نیست، ولی بلافاصله بعد از عرضه در صدر پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در سال ١٣٩٥ قرار گرفت. اوضاع فروش را می توان در خیلی از

فرود در «جامه دران» است و فضا جهت اجرای تصنیف «دل مجنون» مهیا می شود؛ عینا اتفاقی که در آلبوم «دل مجنون» (١٣٧٠) رخ می دهد. به این ترتیب که در آلبوم دل مجنون با بیت: «ز بس که شد دل حافظ رمیده از همه کس / کنون ز حلقه زلف به در نمی آید» که در گوشه جامه دران فرود می کند فضا جهت اجرای تصنیف آماده می شود.

آخرین اثر استاد محمدرضا شجریان راز مانا

پس از اجرای تصنیف «دل مجنون»، آواز با همراهی نی جمشید عندلیبی و کمانچه اردشیر کامکار ادامه پیدا می کند و با مثنوی خوانی به اتمام می رسد. ولی تصنیف «ساقی» اتفاق جالبی هست. این تصنیف پیش تر در آلبوم «افشاری مرکب» مرحوم ایرج بسطامی ارائه و بارها از صداوسیما نیز پخش شده است بود و کسی گمان نمی کرد که این تصنیف اجرای پیش تری نیز دارد و در انتهای آلبوم و بعد از تصنیف «ساقی» بلافاصله تصنیف «جان جهان» اجرا می شود. این تصنیف دو سال قبل و در آلبوم «نوا و مرکب خوانی» اجرا و انتشار یافته بود.

گروه «عارف» و «شیدا»

نسل جوان موسیقی دانان ایرانی که عمدتا از فارغ التحصیلان و دانشجویان موسیقی ایرانی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران بودند پایه گذاران این دو گروه محسوب می شوند. بعد از آمدن ابتهاج به رادیو و برنامه گلها، موج جدیدی از ورود گروه ها و نوازنده های جوان تر به «گلها» شکل گرفت. محمدرضا لطفی بعد از جداشدن از مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و پیوستن به رادیو، زیر نظر ابتهاج گروهی را پایه گذاری کرد که بنابر پیشنهاد سایه، «شیدا» نام گرفت.

حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان به طور یکسان گروه دیگری را بنیان گذاشتند که باز هم با پیشنهاد سایه، «عارف» نامیده شد. اعضای این دو گروه مدت وقت اندکی در رادیو مشغول به کار بودند و در پی واقعه ١٧ شهریورماه ٥٧ (جمعه سیاه) از رادیو کناره گیری کردند. بعد از آن اعضای دو گروه به هم پیوستند و «کانون فرهنگی چاووش» تأسیس شد.

این جریان تا سال های ٥٦ و ٥٧ به یک باور مستحکم از نظر ایدئولوژی هنری در ذهن موسیقی دان های وقت بدل شد که دارای یک مانیفست هنری بود؛ موسیقی ای که از سوی شاگردان آقای برومند تلاش در ترویج آن داشتند؛ موسیقی عهد قاجار که مبتنی بر ردیف نوازی بود و از سوی آقای برومند به شاگردانش از جمله لطفی، علیزاده و کیانی و طلایی آموزش داده شده است بود. در اوج فعالیت های گروه های چپ در سال ١٣٥٦ و شروع اعتراضات عمومی، اختلافات فراوانی نیز بین گروه های هنری و از جمله موسیقی رخ داد.

این اختلافات باعث نزدیکی شجریان و مشکاتیان شد. بعد از کنسرت «سپیده»، رابطه بین شجریان و لطفی شکراب شد و این باعث نزدیکی او با مشکاتیان شد. همکاری مشکاتیان و شجریان در «گروه عارف» در دهه ٦٠ منجر به انتشار کارهای شاخصی شد که تاریخ موسیقی کشور عزیزمان ایران را ورق زد؛ آثاری چون «بیداد»، «دستان»، «نوا و مرکب خوانی» و… .

فرود

توجه به مباحث بسیار فنی جهت نوازندگان گروه و نیز روش های آهنگسازی به کار گرفته شده است از سوي مشکاتیان، علیزاده و لطفی همگی از جمله عناصری هستند که از چشمان نسل های بعدی پوشیده نمانده و به گونه ای می توان گروه نوازی های امروز را ادامه مسیری دانست که با «شیدا» و «عارف» شروع شد و از سوی شاگردان آنها ادامه یافت و اندوخته ای را مهیا کرد تا نسل های بعدی بتوانند از آن استفاده کرده و هرکدام در طی طریق خویش دنباله رو آن باشند. امروز مسئله بتوان نوآوری های اصیل و بدیعی را در عرصه گروه نوازی ها یافت که منشأ آن در نحوه تفکر و تجربیات گروه های «شیدا» و «عارف» نباشد. باید سال ها منتظر ماند تا شرایطی مهیا شود که چنین گروه هایی در عرصه موسیقی کشور عزیزمان ایران ظهور کنند.

واژه های کلیدی: آلبوم | شجریان | موسیقی | اجرای زنده | استاد شجریان | محمدرضا شجریان | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs